7.02.2018 r. pierwszy dzień to spotkanie klas pierwszych z panią Joanną z Fundacji Vis Maior i Fundacji Pies Przewodnik.,  która jest osobą  niewidomą i jej psem przewodnikiem Brysiem oraz panem Bogdanem Banasiem wolontariuszem i pracownikiem wraz z psem asystującym Rivą.

Pani Joanna odpowiadała uczniom na następujące pytania:

Co należy do zadań psa przewodnika?

Pies przewodnik jest oczami osoby niewidomej. W dużym stopniu to od niego zależy jak sprawnie jego właściciel będzie funkcjonował oraz na ile będzie w stanie zapomnieć o swojej niepełnosprawności. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiedniego czworonoga i jego późniejsza tresura. Sprawdź, co warto wiedzieć o tych niesamowitych zwierzakach i dlaczego taki pies to prawdziwy skarb!

Selekcja – który pies może być przewodnikiem?

Rola przewodnika jest związana z licznymi cechami, którymi musi wykazywać się pies. Część z nich można osiągnąć w trakcie żmudnego treningu, jednak niektóre są silnie wpisane w zdolności określonych ras.

Poszukiwane zdolności bardzo często posiadają labradory, które w Polsce stanowią najliczniejszą grupę wśród psów przewodników. Wybór jest związany przede wszystkim z ich predyspozycjami, umiejętnością zapamiętywania oraz szybkiego uczenia się, a także z możliwością łatwego przystosowywania się do nowych opiekunów.

Na czym polega szkolenie psa przewodnika?

Proces szkolenia trwa dwa lata i rozpoczyna się już od narodzin zwierzaka, kiedy to wyselekcjonowane szczeniaki trafiają do rodzin zastępczych. Tam przez pół roku uczą się funkcjonowania w mieście, jeżdżą środkami transportu miejskiego, poznają nowe odgłosy oraz oswajają się z widokiem ludzi i innych zwierząt.

Potem przechodzą testy, które sprawdzają przede wszystkim, czy kandydat na przyszłego przewodnika nie wykazuje zachowań agresywnych oraz czy posiada wymagane predyspozycje. Lista wymagań jest długa, ponieważ wybór właściwego psa ma wpływ na dalsze szkolenie. Zakwalifikowany przyszły przewodnik trafia następie do ośrodka szkoleniowego gdzie jest trenowany przez kolejne osiem miesięcy.

Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem młodzieży z klas pierwszych oraz ich wzorowym zachowaniem, młodzież zadawała jeszcze  więcej pytań , głównie związanych z niepełnosprawnością, jak również życiem Pani Joanny. 

Drugą atrakcją tego dnia były warsztaty florystyczne dla zainteresowanych uczniów.

Warsztaty odbyły się pod okiem profesjonalnego florysty/ architekta zieleni pana Michała Soleckiego.  Na warsztatach panowała miła atmosfera, tworzyliśmy wianki całoroczne z mchu i dekoracji, które można dac w prezencie lub zwyczajnie udekorować drzwi lub mieszkanie. Był to czas kreatywnego wykorzystania swoich umiejętności, jak również nauki współpracy.

Zdjęcia z części pierwszej - pies przewodnik

  • Pies przewodnik_1
  • Pies przewodnik_2
  • Pies przewodnik_3
  • Pies przewodnik_4
  • Pies przewodnik_5
  • Pies przewodnik_6
  • Pies przewodnik_7
  • Pies przewodnik_8

Zdjęcia z drugiej części - warsztaty florystyczne

  • Warsztaty florystyczne_1
  • Warsztaty florystyczne_2
  • Warsztaty florystyczne_3
  • Warsztaty florystyczne_4
  • Warsztaty florystyczne_5
  • Warsztaty florystyczne_6
  • Warsztaty florystyczne_7
  • Warsztaty florystyczne_8
  • Warsztaty florystyczne_9
  • Warsztaty florystyczne_10
  • Warsztaty florystyczne_11
  • Warsztaty florystyczne_12
  • Warsztaty florystyczne_13
  • Warsztaty florystyczne_14
  • Warsztaty florystyczne_15
  • Warsztaty florystyczne_16
  • Warsztaty florystyczne_17
  • Warsztaty florystyczne_18
  • Warsztaty florystyczne_19
  • Warsztaty florystyczne_20
  • Warsztaty florystyczne_21
  • Warsztaty florystyczne_22
  • Warsztaty florystyczne_23
  • Warsztaty florystyczne_24
  • Warsztaty florystyczne_25
  • Warsztaty florystyczne_26

 

Tu jesteśmy