7.02.2018 r. pierwszy dzień to spotkanie klas pierwszych z panią Joanną z Fundacji Vis Maior i Fundacji Pies Przewodnik., która jest osobą niewidomą i jej psem przewodnikiem Brysiem oraz panem Bogdanem Banasiem wolontariuszem i pracownikiem wraz z psem asystującym Rivą.
Pani Joanna odpowiadała uczniom na następujące pytania:
Co należy do zadań psa przewodnika?
Pies przewodnik jest oczami osoby niewidomej. W dużym stopniu to od niego zależy jak sprawnie jego właściciel będzie funkcjonował oraz na ile będzie w stanie zapomnieć o swojej niepełnosprawności. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiedniego czworonoga i jego późniejsza tresura. Sprawdź, co warto wiedzieć o tych niesamowitych zwierzakach i dlaczego taki pies to prawdziwy skarb!
Selekcja – który pies może być przewodnikiem?
Rola przewodnika jest związana z licznymi cechami, którymi musi wykazywać się pies. Część z nich można osiągnąć w trakcie żmudnego treningu, jednak niektóre są silnie wpisane w zdolności określonych ras.
Poszukiwane zdolności bardzo często posiadają labradory, które w Polsce stanowią najliczniejszą grupę wśród psów przewodników. Wybór jest związany przede wszystkim z ich predyspozycjami, umiejętnością zapamiętywania oraz szybkiego uczenia się, a także z możliwością łatwego przystosowywania się do nowych opiekunów.
Na czym polega szkolenie psa przewodnika?
Proces szkolenia trwa dwa lata i rozpoczyna się już od narodzin zwierzaka, kiedy to wyselekcjonowane szczeniaki trafiają do rodzin zastępczych. Tam przez pół roku uczą się funkcjonowania w mieście, jeżdżą środkami transportu miejskiego, poznają nowe odgłosy oraz oswajają się z widokiem ludzi i innych zwierząt.
Potem przechodzą testy, które sprawdzają przede wszystkim, czy kandydat na przyszłego przewodnika nie wykazuje zachowań agresywnych oraz czy posiada wymagane predyspozycje. Lista wymagań jest długa, ponieważ wybór właściwego psa ma wpływ na dalsze szkolenie. Zakwalifikowany przyszły przewodnik trafia następie do ośrodka szkoleniowego gdzie jest trenowany przez kolejne osiem miesięcy.
Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem młodzieży z klas pierwszych oraz ich wzorowym zachowaniem, młodzież zadawała jeszcze więcej pytań , głównie związanych z niepełnosprawnością, jak również życiem Pani Joanny.
Drugą atrakcją tego dnia były warsztaty florystyczne dla zainteresowanych uczniów.
Warsztaty odbyły się pod okiem profesjonalnego florysty/ architekta zieleni pana Michała Soleckiego. Na warsztatach panowała miła atmosfera, tworzyliśmy wianki całoroczne z mchu i dekoracji, które można dac w prezencie lub zwyczajnie udekorować drzwi lub mieszkanie. Był to czas kreatywnego wykorzystania swoich umiejętności, jak również nauki współpracy.
Zdjęcia z części pierwszej - pies przewodnik
Zdjęcia z drugiej części - warsztaty florystyczne