Slide background

Projekt: „Praktyki w Hiszpanii

- pierwszy krok do europejskiej kariery zawodowej”

edycja 2015

flaga Unii Europejskiejlogo ecvetFlaga Fundusze Europejskie

współfinansowany ze środków Unii Europejskiej

w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój.

PO WER

flaga Hiszpanii
Slide background

Zapraszamy do obejrzenia filmu na temat praktyk w Hiszpanii

Zapraszamy na naszą nową stroną:

Praktyki w Hiszpanii 2015

Wspomnienia praktykantów z Walencji 2015

• Alicja Pyra, technik hotelarstwa

Alicja Pyra, technik hotelarstwa w Zespole Szkół im. Piotra Wysockiego

Czas od 08.06.2015 do 03.07.2015 bez wątpienia zostanie przeze mnie zapamiętany jako jeden z najciekawszych okresów życia. Bowiem w tym terminie, wraz z grupą uczniów mojej szkoły miałam okazje barć udział w projekcie "Praktyki w Hiszpanii - pierwszy krok do europejskiej kariery zawodowej". Podczas tego miesiąca odbyłam staż w jednym z ekskluzywnych Hiszpańskich Hoteli - Hotelu Silken Puerta Valencia. Pomimo towarzyszących mi na początku obaw, praca we wcześniej wymienionym obiekcie okazała się być czymś niesamowitym. Miałam możliwość nauczenia się wielu przydatnych rzeczy takich jak m.in. przygotowywanie stołów do eleganckich posiłków, obsługa gości na sali oraz przy barze, a nawet przygotowywanie różnego rodzaju kaw. Pracy towarzyszyła przyjemna atmosfera, którą zapewniał uśmiechnięty, pozytywnie nastawiony do praktykantów personel. Hiszpanie sprawili, że moje początkowe obawy zniknęły już po pierwszym dniu pracy. Każdy z pracowników, pomimo bariery językowej służył pomocą i robił wszystko, abym czuła się jak najlepiej. Ludzi, których tam poznałam można nazwać nie tylko profesjonalistami, ale także świetnymi nauczycielami, ponieważ mimo trudu w porozumieniu się, byli oni w stanie nauczyć mnie mnóstwa rzeczy.

Najprzyjemniej wspominam pracę w restauracji, gdzie pomagałam przy przygotowywaniu sali do różnych posiłków. Do moich obowiązków należało m.in.. uzupełnianie bufetu, nakrywanie do stołów, sprzątanie stolików. Ciekawym przeżyciem była również praca w "kafeterii", gdzie miałam największą styczność z hotelowymi gośćmi. Moja przełożona - Pani Joanna, nauczyła mnie serwowania wina ,przygotowywania różnego rodzaju kaw, oraz obsługi klientów. Najmniej czasu, bo zaledwie parę dni spędziłam w dziale housekeepingu. Moimi zadaniami było sprzątnie korytarzy, pomoc w roznoszeniu pościeli oraz pomoc przy sprzątaniu hotelowych pokoi. Mimo, że nie była to najprzyjemniejsza praca, miała ona swoje plusy, mogłam m.in.. zobaczyć jak wyglądają luksusowe apartamenty.

Nie można oczywiście zapomnieć o czasie wolnym, który również pamiętam jako bardzo pozytywny. Po zakończeniu zmiany, mogłam zwiedzać miasto, chodzić na zakupy, próbować regionalnych potraw w tamtejszych restauracjach czy po postu wypoczywać w komfortowym apartamencie, który przez miesiąc służył mi oraz znajomym jako miejsce zamieszkania. Weekendy spędzaliśmy całą grupą. Nasze opiekunki, Pani Oksana i pani Karolina zapewniły nam mnóstwo atrakcji. Zwiedziliśmy takie miejsca jak m.in.. słynne miasto sztuki i nauki, oceanarium, Biopark czy zabytkowe miejsca Walencji . Udało nam się również wybrać na plażę, co dla mnie, jako miłośniczki wody, było świetnym przeżyciem. Wysoka temperatura i piękna pogoda towarzyszące wycieczkom wprawiały wszystkich w pozytywny nastrój. Podczas pobytu odwiedziliśmy mnóstwo miejscowych restauracji, w których zdarzało nam się siedzieć do wieczora, delektując się hiszpańskimi przysmakami.

Wyjazd do Walencji był według mnie świetną przygodą, ale także lekcją prawdziwego życia. Był to krok, wprowadzający w dorosłość i samodzielność. Ludzi których poznałam, oraz miejsca, które zobaczyłam zawsze będę wspominać z uśmiechem na twarzy. Zdecydowanie nie żałuję wyjazdu, a gdybym miała okazje przeżyć to jeszcze raz - bez wątpienia bym się zgodziła.

• Patrycja Kata - technik obsługi turystycznej

Dnia 7 czerwca 2015 roku wylecieliśmy 20-osobową grupą do Walencji, by rozpocząć miesięczny staż w Hiszpanii. Wszyscy byliśmy podekscytowani, jak i również ciekawi jak przebiegnie ten miesiąc oraz jak będziemy się sprawowali na praktykach. Lot samolotem dla niektórych był pierwszym w życiu co dodatkowo przysparzało odrobinę stresu. Odprawa jak i przesiadka w Paryżu przebiegła sprawnie oraz bez zastrzeżeń, a po południu już wylądowaliśmy w Walencji gdzie od razu można było poczuć tą piękną pogodę. Następnie udaliśmy się autokarem do naszych mieszkań, gdzie przedstawiono nam zasady jakie będą obowiązywały podczas tych 4 tygodni.

Następnego dnia każdy z nas został zaprowadzony do miejsca gdzie będzie odbywał staż. Ja zostałam przydzielona do wypożyczalni rowerów "Passionbike". Do moich obowiązków należało pomaganie w wypożyczaniu rowerów, rozdawanie ulotek, przetransportowywanie sprzętu do innych przedsiębiorstw oraz czyszczenie rowerów. Z przyjemnością codziennie rano przychodziłam do pracy, a atmosfera w wypożyczalni była niesamowita dzięki przemiłym pracownikom i właścicielowi - Pierowi.

Oprócz stażu również mieliśmy bardzo dużo czasu na poznanie miasta oraz kultury hiszpańskiej dzięki wspólnym wycieczkom. Wspólnie odwiedziliśmy Ciudad de las Artes y las Ciencias czyli miasto sztuki i nauki oraz Bioparc gdzie dzikie i egzotyczne zwierzęta można było podziwiać na otwartej przestrzeni. Cała grupa odbyła kurs tańca flamenco, przy czym było mnóstwo zabawy jak i nauki, gdyż to nie łatwa sztuka zatańczyć flamenco. Co jakiś czas również jedliśmy w restauracjach, gdzie mogliśmy poznać typowo hiszpańskie dania takie jak paella czy tapas. Odbyliśmy również kurs robienia paelli na jeden z hiszpańskiej wsi. Na początku wspólnie zbieraliśmy składniki a następnie wszyscy razem przyrządzaliśmy danie. Również nie obyło się bez krótkiego spaceru po wsi wraz z gospodynią, która opowiadała nam o historii Hiszpanii. Gdy już paella była gotowa, zasiedliśmy do wspólnego konsumowania.

Podczas tych czterech tygodni udało się również znaleźć chwilkę czasu na takie przyjemności jak odwiedzenie plaży w Walencji, która jest przepiękna czy też zakupy w popularnym sklepie PRIMARK.

Osobiście uważam, że takie projekty jak ten bardzo rozwijają- zawodowo i nie tylko. Dzięki nim mogłam zdobyć inne doświadczenie niż te, które zdobyłam do tej pory w Polsce. Polepszyłam swoje umiejętności z języka angielskiego jak i nauczyłam się podstaw języka hiszpańskiego z którym nigdy dotąd nie miałam styczności mimo, iż bardzo chciałam. Ten projekt mi to zagwarantował. Projekt również bardzo usamodzielnia, można to nazwać tak zwaną "szkołą życia". Niektórzy dzięki tym spędzonym tygodniom w Hiszpanii nauczyli się gotować, jak i również prać czy też sprzątać. Projekt umożliwił mi poznanie kultury hiszpańskiej jak i wiele atrakcji turystycznych Walencji. Wspomnę również o tym, że samodzielny dojazd do miejsca praktyk pozwolił mi na polepszeniu mojej orientacji w terenie. Ale najważniejsze to, że miałam możliwość na zdobycie większego doświadczenia zawodowego, które jest podparte certyfikatem.

Szczerze polecam ten projekt każdemu uczniowi, który chce zrobić pierwszy krok do europejskiej kariery zawodowej.

• Paulina Jakubowska - technik organizacji reklamy

Dnia 7 czerwca 2015 roku dwudziestoosobową grupą wyruszyliśmy do Walencji, aby odbyć miesięczny staż. Cała grupą spotkaliśmy się na lotnisku. Lot przebiegł spokojnie. Po dwóch godzinach dolecieliśmy na duże lotnisko w Paryżu im. Charles’a de Gaulle’a. Przesiadka do samolotu podróżującego do Walencji przebiegła sprawnie. Gdy dolecieliśmy do Hiszpanii czekał na nas autokar który dowiózł nas do naszych mieszkań.

Praktyki odbywałam w firmie Arquetipo, która zajmuję się grafiką dla włoskiej firmy GameStop. Pracownicy oraz praktykanci byli do mnie przyjaźnie nastawieni, co ułatwiło mi porozumiewanie się i pracę. W pierwszym tygodniu rozpoczęłam projekt szaty graficznej dla firmy GameStop na okres świąt Bożego Narodzenia. Porozumiewanie się w języku hiszpańskim oraz języku angielskim, doprowadziło do tego że moja znajomość języków obcych wzbogaciła się o wiele nowych słów. Następnym zadaniem które mi zlecono było tworzenie pomysłów eventów dla firmy Renault.

Piękna pogoda towarzyszyła nam przez cały pobyt. Hiszpania to kraj pięknych krajobrazów, wspaniałej kultury oraz smakowitej kuchni.

W słonecznej Walencji zwiedzaliśmy dużo ciekawych jakże i pięknych miejsc np.: Bioparc, Oceanarium, Ciudad de las Artes y las Ciencias. Uczestniczyliśmy w koncercie flamenco. Odwiedziliśmy hiszpańską wieś gdzie wspólnie mogliśmy przygotować przepyszną paelle. Kurs tańca flamenco podobał mi się najbardziej ponieważ jest to to taniec w którym ruchy ciała i gesty wyrażają pewne stany emocjonalne tancerza. W wolnym czasie chodziliśmy na spacery po Walencji, ale również jedliśmy typowo hiszpańskie kolacje w restauracjach.

Te cztery tygodnie minęły bardzo szybko i szkoda nam było żegnać się z Walencją.

Praktyki umożliwiły mi poznanie kultury i obyczajów w kraju oraz pozwoliły mi zdobycie nowego doświadczenia. Pobyt w Walencji dobrze wpłynął na moje życie zawodowe ale także i osobiste.

• Magdalena Smardzewska - technik hotelarz

Od 8czerwca do 4 lipca odbyłam staż, który był dla mnie miłym zaskoczeniem. Zanim wyjechaliśmy w Warszawie przygotowywaliśmy się uczęszczając w lekcjach języka angielskiego zawodowego i hiszpańskiego. Grupa składała się z 20 osób z całej szkoły.

Spotkaliśmy się na lotnisku gdzie sprawnie przeszliśmy odprawę. Dla większości osób było to wielkie przeżycie, w związku z pierwszym lotem. Przesiadkę mieliśmy w Paryżu, mimo ograniczonego czasu do minimum – daliśmy radę! Gdy wysiedliśmy z samolotu, zaczęliśmy zachwycać się gorącym klimatem Walencji. Gdy jechaliśmy do naszych apartamentów, podziwialiśmy piękne miasto. Na pierwszym spotkaniu grupowym poznaliśmy zasady, do których każdy musiał się dostosować. Dnia następnego zostaliśmy zawiezieni do naszych miejsc pracy. Razem z moimi koleżankami i kolegami z klasy odbywaliśmy praktyki w hotelu Silken Puerta Valencia. Pierwszego dnia praktyk poznaliśmy regulamin i zasady panujące w hotelu oraz stanowiska pracy. Przez pierwsze dwa tygodnie byłam na dziale restauracji, gdzie do moich obowiązków należało: uzupełnianie brakujący produktów, nakrywanie stołów i sprzątanie po gościach, polerowanie sztućców. Bardzo podobała mi się praca na tym stanowisku, ponieważ miałam kontakt z gośćmi z różnych krajów i mogłam sprawdzić swoją znajomość języka obcego. W kolejnym tygodniu pracowałam na dziale służby pięter. Moimi obowiązkami było m.in. sprzątanie w pokojach gości i holu. Wraz z pracownikiem hotelu uczestniczyłam w rozwożeniu pościeli i ręczników umieszczając je w kantorkach gospodarczych. W ostatnim dniu pracy miałam możliwość poznania jak funkcjonuje hotelowa recepcja i żałuję, że byłam tam tylko jeden dzień, ponieważ uważam, że recepcja to serce hotelu.

W czasie wolnym poznawaliśmy kulturę i zwyczaje hiszpańskie, uczęszczaliśmy na lekcje hiszpańskiego, braliśmy udział również w lekcji narodowego tańca flamenco, który mnie zachwycił. Dodatkowo odwiedziliśmy gospodarstwo rolne gdzie mieliśmy możliwość przygotowania wyśmienitej paelli , która wszystkim smakowała. Zwiedzaliśmy miasto poznając np. katedrę, gdzie jest umieszczony Święty Kielich. Cała nasza grupa była zachwycona przepiękną plażą. Najbardziej oczarowało mnie, gdy pojechaliśmy do oceanarium i bioparku, ponieważ mieliśmy styczność z naturalnym środowiskiem zwierząt. Utkwił mi w pamięci podwodny tunel, gdzie można było podziwiać różne gatunki ryb, oraz wizyta w ptaszarni, gdzie egzotyczne ptaki były na wyciągnięcie mojej dłoni.

Podsumowując mój pobyt, chciałabym, aby jak najdłużej został w mojej pamięci , ponieważ była to dla mnie szkoła życia. Stałam się bardziej dojrzała, samodzielna i otwarta dla ludzi. W najbliższym czasie chciałabym jeszcze raz wziąć udział w zagranicznym projekcie, gdyż zdobyte doświadczenie i wiedza pomogą mi w przyszłości. Polecam każdemu wzięcie udziału w takim stażu.

• Klaudia Mielnikow- klasa technik ekonomista

Przed wyjazdem do Hiszpanii odbyłam przygotowanie do projektu. W szkole zorganizowane zostały zajęcia z języka hiszpańskiego oraz języka angielskiego zawodowego. Brałam również udział w warsztatach z psychologiem, które miały na celu zintegrowanie grupy. Byłam również na wycieczkach, które pomogły mi w poznaniu kultury hiszpańskiej.
               7 czerwca wylecieliśmy do Hiszpanii Mieliśmy przesiadkę w Paryżu, ale krótko czekaliśmy na kolejny lot. Nigdy wcześniej nie podróżowałam samolotem, ale jestem tym bardzo zachwycona. To wspaniałe uczucie i uważam, że każdy powinien to przeżyć. Transport z Polski do Hiszpanii był dobrze zorganizowany.
               Gdy dolecieliśmy do Walencji, zostaliśmy przydzieleni do apartamentów. Trafiłam do jednego z największych. Bardzo mi się podobał, ponieważ był zadbany i w dobrym stanie. Wyposażenie również było w porządku, niczego mi nie brakowało.
               Pierwszego dnia praktyk każdy z uczestników projektu został zaprowadzony do swojego miejsca stażu w celu przedstawienia go pracodawcy. Od następnego dnia każdy jeździł samodzielnie na praktyki. Jestem zadowolona z praktyk i dobrze je wspominam. Uczęszczam do klasy o profilu technik ekonomista, ale pracowałam w hotelu. Jednakże robiłam rzeczy, które były związane z moim kierunkiem, na przykład: segregowałam faktury, używałam terminala i uczyłam się podstawowych czynności w programie księgowym. Pracownicy byli bardzo ciepłymi ludźmi, którzy miło mnie traktowali.
               Pracowaliśmy w dni robocze, zaś weekendy mieliśmy przeznaczone na poznawanie kultury hiszpańskiej. Zwiedziłam chociażby Miasto Sztuki i Nauki. Fantastyczne miejsce, a budowle zapierały dech w piersiach. Do tego wokół nich były palmy, które krajobrazowi dodawały większego efektu. Miałam okazję również być w Oceanarium oraz Bioparc’u. Najlepiej wspominam oglądanie ,,tańca delfinów”. To piękne przeżycie, patrzenie na te zwierzęta jest bezcenne i trudno je opisać słowami. Wzięłam również udział w kursach tańca flamenco oraz gotowania paella’i. W ostatni weekend odwiedziliśmy hiszpańską wieś. Bardzo mi się tam podobało, ponieważ przygotowywaliśmy wspólnie paella’ę, co było ciekawym zajęciem. Do tego właściciele gospodarstwa byli bardzo przyjaznymi ludźmi, dzięki czemu czułam się tam swobodnie. Poza wyjściami kulturowymi, mieliśmy również dodatkowe atrakcje. Nasze nauczycielki nie musiały nam tego organizować, ale jeździliśmy na plażę i do sklepu Primark, gdzie można tanio kupić ładne ubrania oraz kosmetyki.
                Jestem zadowolona z wzięcia udziału w projekcie i zdecydowanie polecam go osobom, które są pracowite i chcą się rozwijać. Dzięki stażowi można nauczyć się praktycznej pracy w zawodzie i doszlifować języki obce. Zdobycie doświadczenia jest również wielką korzyścią i zwiększa szansę na znalezienie dobrej pracy nie tylko na rynku polskim ale również międzynarodowym. Moim zdaniem plusem jest również to, że dzięki praktykom można odczuć na własnej skórze jak wygląda praca zagranicą.
                Doświadczenie zawodowe to nie wszystko co można wynieść z tego projektu. Przede wszystkim to nauka życia. Spotkania ze znajomymi to zupełnie inna bajka niż mieszkanie z nimi przez miesiąc. Nie jest to łatwe, szczególnie jak mieszka się z osobami, których się wcześniej nie znało. Trzeba wykazać się wielką cierpliwością i odzwyczaić się od niektórych nawyków, który każdy z nas ma. Ważne jest, aby współpracować i mieć szacunek do innych. Projekt ten jest idealnym momentem, aby zacząć uczyć się tego w praktyce. Nauczyłam się również samodzielności. Sprzątając, gotując, prasując i robiąc inne czynności domowe poznałam bardziej dorosłe życie i doceniłam trud rodziców, którzy tak mają na co dzień.
                Podsumowując wiele wyniosłam z tego projektu pod względem zawodowym i życiowym, nie żałuję, że zdecydowałam się polecieć. To była jedna z moich największych lekcji życia i życzę każdemu, aby takiej doświadczył.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Cała galeria zdjęć z praktyk

Hotelarze w pracy

• Magdalena w trakcie obsługiwania gości hotelowych podczas śniadania
  • Klaudia i Maciej podczas sprzątania pokoi hotelowych
  • Alicja w trakcie codziennego serwisu w lobby hotelowym

Turyści w pracy

• Nikola i Krystian podczas prowadzenia informacji turystycznej
  • Nikola i Krystian uczestniczący w pilotażu wycieczek na Segway'ach
  • Patrycja przygotowujaca materiały promocyjne na temat imprezy turystycznej

Ekonomiści w pracy

• Adam podczas pracy z dokumentacją księgową

Praktykanci obsługi portówi terminali w pracy

• Aleksandra podczas przygotowań do sporządzenia oferty handlowej firmy transportowej
  • Arkadiusz podczas udzielania informacji na temat świadczonych usług w firmie transportowej
  • [od lewej] Arkadiusz, Adrian, Aleksandra i Mikołaj z opiekunami praktyk podczas udzialania informacji o świadczonych uslugach w firmie transportowej

Praktykanci organizacji reklamy w pracy

• Paulina i Karolina podczas przygotowywania informacji reklamowych dla klientów